Gastro

Dlaczego warto na nowo docenić wartość oleju rzepakowego w swojej kuchni?

Znamy go bardzo dobrze i często stosujemy w kuchni podczas smażenia, pieczenia i gotowania – olej rzepakowy jest popularnym produktem, a jednak nadal niedostatecznie docenianym. Wiele osób traktuje go jedynie jako niezbędny w procesie przygotowywania posiłków tłuszcz. Tymczasem olej rzepakowy to cenne źródło wielu wartościowych substancji, w tym przede wszystkim niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, tak ważnych dla naszego zdrowia. Co jeszcze warto wiedzieć oleju rzepakowym?

O składzie oleju rzepakowego…

Olej rzepakowy to tłuszcz roślinny, a dokładniej bardzo dobre źródło kwasów tłuszczowych nienasyconych omega 6 i omega 3. Stanowią one prawie 30% składu oleju i są ze sobą zestawione w idealnym z punktu widzenia zdrowego żywienia stosunku 2:1. Jednocześnie w butelce oleju rzepakowego znajdziemy najmniej (w porównaniu do innych olejów roślinnych) kwasów tłuszczowych nasyconych, które nie są tak korzystne dla naszego organizmu. Dodatkowej wartości temu produktowi spożywczemu dodaje także obecność bardzo cennych witamin – witaminy E, K i A – z których najważniejsza zdaje się tak zwana witamina młodości (witamina E) znana z działania antyoksydacyjnego. 

Olej rzepakowy rafinowany czy nierafinowany?

Czym różni się olej rzepakowy rafinowany od nierafinowanego, tłoczonego na zimno? Ten pierwszy znamy znacznie lepiej, ponieważ to on najczęściej gości w naszej kuchni. Jest to oczyszczony, przefiltrowany olej, który nadaje się do gotowania, smażenia czy pieczenia. Jego skład niewiele różni się od wariantu nierafinowanego, tłoczonego na zimno. Oba rodzaje produktów mają podobny profil kwasów tłuszczowych i zbliżoną zawartość witamin. Różnica pojawia się jednak w zastosowaniu oleju rafinowanego i nierafinowanego. Nieoczyszczony olej tłoczony na zimno można stosować wyłącznie bez podgrzewania. Wyklucza to zatem gotowanie, pieczenie czy smażenie. Niefiltrowany olej rzepakowy nadaje się do dań zimnych, takich jak surówki czy sałatki. Może stanowić także wartościowy domowy kosmetyk. Olej poddany rafinacji ma wysoką temperaturę dymienia, co sprawia, że można bezpiecznie podgrzewać go w trakcie obróbki cieplnej potraw – jest zatem bardziej uniwersalny. 

Dlaczego spożywanie oleju rzepakowego jest zdrowe?

Wiedząc, że zarówno olej rzepakowy rafinowany, jak i nierafinowany jest równie cennym produktem spożywczym, warto zastanowić się jeszcze, dlaczego ten konkretny olej roślinny jest tak korzystny dla naszego zdrowia. Zacznijmy od tego, że ludzki organizm potrzebuje do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania pewnych kwasów tłuszczowych, których jednocześnie nie potrafi wytworzyć samodzielnie. Mowa o kwasach omega 3 i omega 6, które musimy dostarczać sobie wraz z pożywieniem. Istotne jest nie tylko spożywanie tych substancji, ale również przyjmowanie ich w odpowiedniej proporcji. Właściwy stosunek omega 3 do omega 6 znajdziemy właśnie w oleju rzepakowym. Dzięki temu możemy zadbać o prawidłową pracę układu nerwowego i układu krążenia. Nienasycone kwasy tłuszczowe są korzystne dla rozwoju mózgu, dla pracy serca, a także dla utrzymania prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi. Dodatkowo, olej rzepakowy stanowi także źródło witamin. Zawarta w nim witamina E chroni nas przed niszczącym działaniem wolnych rodników, witamina K przyczynia się do prawidłowego krzepnięcia krwi, a prowitamina A pomaga zadbać o dobry wzrok i ładną cerę.

Chociaż każdy miał już okazję spróbować oleju rzepakowego, to jednak mało kto zdaje sobie sprawę z tego, jak cennym dla zdrowia produktem spożywczym jest ten złocisty płyn. Właśnie dlatego rozpowszechnienie wiedzy o właściwościach oleju rzepakowego to jeden z celów kampanii „Olej rzepakowy skarbem Europy”, współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej.

Dodaj komentarz