Budownictwo

Filtr DPF, objawy zanieczyszczenia

Nawet jeśli pojazd z silnikiem Diesla wyposażony jest w kontrolkę DPF, wielu kierowców nie darzy jej wskazań z należytą ufnością. Jej podstawowym zadaniem, jest informowanie o nadmiarze zanieczyszczeń osadzonych na filtrze, co w efekcie może doprowadzić do unieruchomienia auta. Prawdopodobnie właśnie to spędza sen z powiek użytkownikom samochodów, nie pozwalając uwierzyć we wskazania urządzeń pokładowych. Jakie są objawy zanieczyszczonego filtra DPF? Jak temu zapobiegać? Sprawdzamy.

Filtr DPF i katalizator

Na początek podważymy pewien mit pokutujący wśród wielu użytkowników pojazdów z silnikami DieslaFiltr DPF i katalizator to dwa współpracujące ze sobą, lecz odrębne urządzenia spełniające w układzie wydechowym zupełnie inne funkcje.

reaktorze katalitycznym zachodzi reakcja chemiczne mająca na celu zredukowanie związków toksycznych znajdujących się w spalinach.

Filtr cząstek stałych (DPF), jak sama nazwa wskazuje, służy do wyłapywania owych cząstek ze spalin. Cząstki stałe są gromadzone, a następnie wypalane w cyklicznym rytmie pracy.

Poprawne funkcjonowania obu podzespołów ma ogromny wpływ na jakość powietrza, którym przecież wszyscy oddychamy.

Jak wynika z powyższego, nie da się ani utożsamić obu urządzeń, ani tym bardziej zastąpić filtra katalizatorem i odwrotnie.

Na koniec tego wątku, jeszcze jedna informacja. Pojazdy mechaniczne zyskują prawo do poruszania się po drogach publicznych na podstawie homologacji (pozwolenie na użytkowanie pojazdu na terenie danego kraju uwarunkowane między innymi zgodnością techniczną z przepisami prawa).

W przypadku samochodów z silnikami Diesla warunkiem niezbędnym do wydania homologacji jest posiadanie wyposażenia w postaci filtra DPF katalizatora. Powyższe daje asumpt do stwierdzenia, iż usunięcie któregokolwiek z tych elementów lub obu jednocześnie jest czynnikiem pozbawiającym auto homologacji, co oprócz kar administracyjnych skutkuje odebraniem dowody rejestracyjnego.

Ponowna eksploatacja pojazdu będzie możliwa dopiero po ponownym wyposażeniu go w filtr DPF i katalizator, których zakup nie należy do najtańszych. Fakt nabycia i montażu nowych części zostanie zweryfikowany w uprawnionej stacji diagnostycznej.

Warto o tym pamiętać wiedząc, że jest przecież możliwość okresowej regeneracji filtrów, co w ogólnym rozrachunku wychodzi i taniej, i zdrowiej.

Filtr DPF, objawy zanieczyszczenia

W pierwszej kolejności dają się odczuć wyraźne spadki osiągów. Można nawet wykonać prosty test, pod warunkiem, że dzieje się to na bezpiecznym torze lub płycie nieużywanego lotniska. Mianowicie, chodzi o kilkuminutową szybką jazdę, utrzymując stałe wysokie obroty silnika. Nie należy przy tym zmieniać biegów. Auto, które się dławi i przykleja do nawierzchni, będzie prawdopodobnie kwalifikować się do serwisu czyszczącego DPF.

Innym objawem zapchanego filtra DPF są nieuzasadnione ani niesprowokowane wzrosty obrotów silnika.

Dodajmy jeszcze nagminne przechodzenie silnika w tryb awaryjny, a w skrajnym wypadku zatarcie jednostki mocy na skutek utraty przez olej właściwości smarujących. Przyczyną tego zjawiska jest to, że na skutek przepełnienia filtra silnik zbyt często inicjuje procedurę wypalania. Podawana jest zwiększona ilość paliwa, przez co olej napędowy przedostaje się do oleju silnikowego, zaniżając jego właściwości smarne.

Niezależnie od symptomów zanieczyszczenia filtra DPF, w sterowniku pojawią się błędy P2463 bądź P2002 informujące o nagromadzeniu się osadów w filtrze lub jego małej skuteczności.

W takiej sytuacji natychmiast należy skorzystać z formularza kontaktowego celem umówienia wizyty w profesjonalnym zakładzie mechanicznym regenerującym Filtry DPF. Profesjonalny personel poza samą usługą z pewnością chętnie udzieli wskazówek technicznych i porad, jak ograniczyć zanieczyszczenia filtra DPF? Przecież wszystkim nam chodzi o to, by jeździć ekonomicznie i ekologicznie. To łatwiejsze niż myślisz.

Dodaj komentarz